Co je nákupní galerie a na co si dát pozor před nákupem na neznámém e-shopu?
Vybíráte-li zboží zejména podle ceny, zpozorněte! A to obzvlášť, pokud právě kupujete dárky k Vánocům. Nebudeme si tu vymýšlet příběh paní Veroniky (nejsme na iDnes) ale obezřetnost je rozhodně na místě, aby se něco podobného nestalo i vám. Na první pohled vše vypadá normálně.
Dobře vypadající e-shop, široká nabídka zboží, nízké ceny a vše skladem - zaradujete se, a než si vše proklikáte, v košíku už máte 3 dárky! Zalije vás pocit pohody, že letošní Vánoce budou konečně jednou bez stresu.
Navíc jste na stránkách e-shopu ujišťováni o tom, kolik tisíc zákazníků jim důvěřuje, jak je nákup bez rizika, vše bezpečné, garantované, veškeré zboží zlevněné nejméně na polovinu a ještě nabízí dárek ke každé objednávce. Ke každé? Jako i k té mojí? Paráda! Pak vám to ale nedá a říkáte si, že to vypadá přeci jen až příliš dobře. V čem může být háček?
Na co si dát pozor při nákupu na e-shopu
Znovu si projdete celý e-shop, začíná vám být trochu divné, že by měli tolik věcí skutečně přímo skladem. Je tam sice uvedeno něco jako „Dostupné“, ale je to zeleně, takže to přeci znamená „Skladem“. Anebo neznamená? A také jste si už všimli, že je možná pouze platba předem – na účet, nebo kartou. Dobírka ale k dispozici není.
Drbete se už trochu na hlavě, ale co, říkáte si, snad to bude v pohodě – přeci si nenechají zaplatit předem, aby mi pak řekli, že zboží nemají! Brouzdáte dál a v košíku se vám již objevilo 5 dárečků. Pak vás to ale začne hlodat znovu.
„No jo, ale jak můžou mít tak nízké ceny? Vždyť se všude neustále mluví o inflaci. A proč vyžadují platbu předem?“
Nemáte samozřejmě nic proti platbě předem v e-shopu, který již znáte, ale vzpomínáte si, že ten má přeci k dispozici i dobírku. A tento e-shop vlastně ani vůbec neznáte, jste tu poprvé. Neměli byste si alespoň přečíst nějaké recenze? Přímo na webových stránkách obchodu ale žádné nejsou! V lepším případě jich tam pár je, ale všechny jsou tak nějak zvláštně až příliš pochvalné, určitě ale nejsou z nezávislého zdroje, jakým je třeba Heureka.cz nebo Zboží.cz. Vaše pochybnosti se začínají množit a dárky v košíku ztrácí svůj lesk. A pak to přijde, pomyslným hřebíčkem do rakve je, když si otevřete obchodní podmínky a dočtete se, že provozovatelem je ŤungJung Trade Co. Ltd. se sídlem Šanghaj, Čína, se zastoupením pro český trh v podobě pofidérního s. r. o., které bylo založeno loni. Základní kapitál má 1 Kč a sídlo v ulici Rybná, Staré Město, Praha 1. Sbohem, dárky.
Co je nákupní galerie?
„Zaplatili a zboží nedostali. Na e-shop si stěžují stovky lidí ... aneb co je to nákupní galerie?“
Ano, přesně tak zní nadpis článku na TV Nova – a bulvární titulek překvapivě doplňují stovky stížností z renomovaného spotřebitelského časopisu dTest. Nejmenovaná nákupní galerie se objevuje také na seznamu rizikových e-shopů České obchodní inspekce.
Kdo tady asi tak může nakoupit, divíte se. Pravdou ale je, že planým slibům této a desítek dalších nákupních galerií podlehnou vyšší tisíce lidí denně! Nákupní galerie se tím nechlubí nijak zvlášť (respektive se to snaží všemožně maskovat), ale zboží skladem tyto pochybné e-shopy rozhodně nemají.
V lepším případě vám zboží dorazí za 2 měsíce (dodací doba 40 pracovních dní je schovaná hluboko v obchodních podmínkách), ale tak 1 z 10 objednávek nedorazí nikdy. Peníze vám ovšem z účtu strhnou vždy! A když už zboží dorazí, tak jej pak v podstatě není možné vrátit či reklamovat, popřípadě jen s velkými problémy. Proč tomu tak je?
- Zákaznická podpora opravdu není silnou stránkou těchto pochybných e-shopů. Většinou je jako kontakt uveden jen e-mail, (pokud vůbec) dostanete odpověď tak do týdne.
- Dále je běžnou praxí těchto nákupních galerií, že vás v případě reklamace odkážou na prodejce, tedy jakéhosi pana Wanga, žijícího kdesi v provincii Guangdong v Číně. Hodně štěstí při domluvě s ním.
A samozřejmě si nedělejte iluze, že by stížnost na ČOI něco vyřešila. A upřímně jak by mohla? Myslíte, že nebohá paní Nováková bude volat panu Wangovi? Nebo snad dohledávat, která firma, z těch 10 tisíc se sídlem v Rybné, je ta pravá?
Nákupní galerie = podvodný e-shop?
Znamená to tedy, že každá nákupní galerie je vždy podvod, který vás připraví o peníze? To zase ne, to se takto automaticky říci nedá. Je ale třeba mít na paměti jejich obchodní model. Ten spočívá v tom, že nákupní galerie nemá nikdy svůj vlastní sklad, funguje pouze jako zprostředkovatel prodeje mezi zákazníkem a prodávajícím.
A jak to poznám? Právě podle indicií popsaných výše. Tento obchodní model totiž pro nákupní galerii znamená jistá omezení, protože část nabízených služeb zkrátka nemají pod kontrolou.
- Často tedy mlží ohledně dostupnosti skladových zásob – 2měsíční dodací lhůtu asi již v dnešní době toleruje málokdo.
- Za předpokladu, že zboží přijde, bývá často rozděleno do separátních zásilek.
- Nemůžou zasílat na dobírku, protože zboží fyzicky neposílají oni.
- Nejsou schopni vyřizovat reklamace přímo, protože zboží nikdy neviděli.
20+ ks skladem (u vás již 05.12.) 20+ ks skladem (u vás již 05.12.) 20+ ks skladem (u vás již 05.12.) 20+ ks skladem (u vás již 05.12.)NOVINKY
Jak si před nákupem ověřit prodejce?
Jak z toho tedy ven? Jak poznám, jestli je e-shop bezpečný? Jak poznám, jestli prodejce opravdu splní, co slibuje? Je to samozřejmě složitější, než to vypadá a bohužel existuje i řada českých e-shopů s vlastním skladem v ČR, jejichž služby a chování vůči zákazníkovi jsou často tristní.
Dobrou zprávou ale je, že český trh se začíná v tomto směru konsolidovat, špatných a amatérsky vedených e-shopů v posledních letech ubývá, a nákup přes internet obecně je (až na výjimky) bezpečný.
Přesto však svůj nákup nepodceňujte, a pokud vám název e-shopu nic neříká, případně zde nakupujete poprvé, věnujte pár minut svého času a náležitě si ověřte, komu své těžce vydělané peníze posíláte. Samozřejmě pokud 1–2 věci podle tohoto návodu budou špatně, nemusí to automaticky znamenat problém, nebo že se jedná o podvodný e-shop. Je ale na místě být v takovém případě více obezřetný.
Kontakt
E-mailovou adresu má uvedený v podstatě každý e-shop, to ale ještě není záruka toho, že vám někdo odpoví. Máte-li sebemenší podezření, prodejce si raději před nákupem otestujte. Napište relevantní dotaz ohledně jednoho z produktů, který si plánujete zakoupit, případně si zavolejte na infolinku.
Pozor – to, že má e-shop uvedené telefonní číslo, ještě nemusí nutně znamenat, že je funkční nebo že telefon někdo zvedne. Na váš dotaz, ať už poslaný přes e-mail, kontaktní formulář či položený přes audio záznamník, byste každopádně měli obdržet odpověď vždy. Dobře vedený e-shop vám zpravidla odpoví do 24 hodin, ty lepší třeba i do několika hodin.
Recenze
Ignorujte recenze, které jsou přímo na stránkách obchodu a nepochází z nezávislého zdroje. E-shopy však často využívají automatický import recenzí z nezávislých srovnávačů – typicky z profilů na Heureka.cz nebo Zboží.cz. Tyto recenze jsou zcela legitimní.
Je možné recenze na Heurece falšovat? Ano, možné to je, ale určitě ne ve větší míře.
Má-li obchod stovky až tisíce recenzí s tím že každý den přibývají nové a nové, pak to značí, že jsou recenze legitimní. Mnohé vám také napoví, jak e-shopy reagují na negativní recenze na svých Heureka profilech. Hádají se s vlastními zákazníky a jsou arogantní? Nebo se snaží situaci vyřešit v klidu a slušně? Každý občas udělá chybu, důležité však je, jak se k celé situaci postaví.
Dobírka
Pokud prodejce nenabízí možnost dobírky, zpozorněte! Nemusí to být vždy špatně, ale z 90 % je to indikátor, že něco nehraje. Pokud svému e-shopu již důvěřujete, je vždy lepší zvolit platbu předem na účet nebo kartou. Je to levnější.
Dobírka je totiž často zpoplatněna částkou 40–50 Kč, a to ze dvou důvodů:
- Dodatečné náklady přepravce, který od vás během předávání zásilky musí přijmout hotovost nebo řešit platbu kartou.
- 5–10 % dobírek zůstává nepřevzatých, což způsobuje prodejcům poměrně velké marné expediční náklady, typicky ve výši 100 - 200 Kč na každou nepřevzatou dobírku.
Proč je to tolik? E-shop vždy musí zaplatit za přepravu, to dělá včetně ceny za dobírečné cca 80–120 Kč. Dále ale musí objednané zboží také někdo ve skladu najít, zabalit a odeslat. A pokud si zákazník zásilku nepřevezme, tak ji e-shop musí opět převzít zpět, rozbalit a naskladnit.
Zboží skladem
Pokud nemá prodejce uvedeno vyloženě „Skladem“ nebo „Doručení do XX dní“, opět zpozorněte. Je-li uvedeno něco neurčitého typu „Dostupné“, může to také znamenat „Dostupné za 3 měsíce“. Poctivý prodejce nemá potřebu v tomto mlžit.
Historie společnosti
Každý e-shop má povinnost na svých webových stránkách uvést, kdo je provozovatelem (potažmo vlastníkem) – to najdete typicky v patičce nebo v obchodních podmínkách. Není to dogma, ale e-shopy provozované z obýváku mají většinou uvedeno jen jméno (Josef Novák), ty větší pak firmu (Společnost s. r. o. nebo a. s.).
V Obchodním rejstříku ČR pak můžete dohledat zajímavé informace, například:
- datum vzniku společnosti (pozor na ty založené letos),
- sídlo (pozor na profláknuté adresy virtuálních sídel, například ulice Rybná),
- výši základního kapitálu (rizikovější bývají ty, co mají 1–100 Kč).
Něco mohou napovědět také jména společníků (= vlastníků) a jednatelů.
Stejně tak si můžete na NIC.CZ ověřit vlastníka domény, typicky by se měl shodovat s provozovatelem e-shopu.
Stal jsem se obětí podvodného e-shopu, co mám dělat?
Pokud si myslíte, že jste někomu naletěli, doporučujeme následující kroky:
1) Pokuste se kontaktovat daného prodejce a domluvit se s ním přímo. Zkuste telefon, kontaktní formulář, e-mail. Počítejte s tím, že odpověď od problémového prodejce dostanete třeba až po několika dnech či týdnech. Nemarněte tedy čas a do svého požadavku rovnou napište číslo objednávky a datum, kdy byla vytvořena. Napište také rovnou požadované řešení (výměna zboží, vrácení peněz a číslo vašeho účtu).
2) Neobdržíte-li včasné vyjádření, požádejte prodejce o to samé ještě jednou, ale tentokrát již důrazněji s tím, že se obrátíte na ČOI, dTest, případně na Policii ČR.
3) Pokud prodejce nereaguje ani na druhou výzvu a mezitím vám přijde dotazník spokojenosti z Heureky nebo Zboží.cz, neváhejte a sepište svůj problém tam. Není ale úplně fér napsat ihned negativní recenzi, pokud jste se předtím nepokusili problém řešit přímo s prodejcem.
4) Pokud prodejce ignoruje i vaši negativní recenzi (nebo žádný dotazník spokojenosti pro jistotu ani neposlal), napište svou zkušenost na dTest a také kontaktujte banku.
Výhoda platby kartou totiž je, že v případě podvodu, kdy vám jen odtečou peníze a dál se už nic nestane, to lze řešit s bankou a udělat tzv. „chargeback“ neboli vrácení platby. Bude ale nutné přiložit všechny dokumenty o koupi zboží, včetně pokusů o kontaktování e-shopu (přiložte screenshot e-mailové komunikace).
Pokud jste platili převodem na účet nebo vám banka odmítla vyhovět, nezbývá než kontaktovat ČOI a Policii ČR. Na 90 % se sice bohužel nic nevyřeší, malá šance tu však přeci jen je, ale hlavně, pokud se na to většina lidí (včetně vás) nevykašle, bude větší pravděpodobnost, že se ČOI a Policie ČR začne případem zabývat.
Závěrem
Ne všechny internetové obchody se chovají fér, budete-li však mít na paměti těchto pár základních pravidel, nákup přes internet bude i pro vás rychlou a příjemnou záležitostí.
V následujících odkazech si můžete prohlédnout seznam rizikových e-shopů:
https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/
https://www.vasestiznosti.cz
https://www.dtest.cz/eshopy
https://www.recenzer.cz/obchody/podvodne-eshopy/
Zdroj:
https://www.novinky.cz/clanek/finance-asijsky-e-shop-hraje-na-city-a-obira-lidi-o-penize-40450152